Sklepy odzieżowe należące do znanych marek kierują się swoimi własnymi aranżacjami. Jednak prowadząc sklep z ubraniami lub bielizną poza strukturami dużych sieci, warto również korzystać z ich doświadczeń.

Odpowiednio zaprojektowany wystrój sklepu może znacząco wpłynąć na jego obroty. Warto wiedzieć, jak zachowują się klienci, w jaki sposób przebiega ich decyzja zakupowa i odpowiednio kierować ich zachowaniem w przestrzeni sprzedażowej.

sklep odzieżPrzestrzeń strefowa

Aranżacje sklepów odzieżowych jak i  konkretnej powierzchni handlowej powinna, oczywiście, uwzględniać specyfikę danej branży. To, co sprawdza się w jednej, nie musi być skuteczne w innej. Sprawdźmy, jak warto budować przestrzeń w sklepie odzieżowym lub sprzedającym bieliznę, by zwiększyć jej potencjał sprzedażowy.

W takich placówkach handlowych często stosuje się podział na cztery strefy: platynową, złotą, srebrną i brązową. Pierwsza z nich to obszar znajdujący się zaraz przy wejściu do sklepu. Można powiedzieć, że to rodzaj zaproszenia, zachęty, by klient zechciał wejść do środka. Dlatego warto tu umieścić jakiś „wabik”, ale nie należy przesadzać, bo konsumenci muszą również dotrzeć do stref pozostałych.

Główna część sklepu to strefy złota i srebrna. To doskonałe miejsce na różnego rodzaju promocje, atrakcyjne wyprzedaże czy najnowszy asortyment. Oczywiście, należy tutaj zachować pewną logikę, by klient się nie pogubił i nie zechciał stąd jak najszybciej uciec.

ubraniaZachęcanie klienta

Problemem może być strefa ostatnia, czyli brązowa. Trzeba dołożyć wszelkich starań, by klient tam dotarł. Najczęściej umieszcza się w takich miejscach najpopularniejsze marki, które będą skuteczną zachętą dla klienta, by tam pójść. Drugim rozwiązaniem są towary pierwszej potrzeby (np. rajstopy w sklepach z bielizną). Każdy chce, by klient, przychodząc po jeden artykuł, kupił przy okazji także drugi. Podobnym rozwiązaniem jest umieszczanie przymierzalni w najdalszym zakątku sklepu, by konsument po drodze mógł obejrzeć również inny asortyment. Aranżacje sklepu odzieżowych muszą uwzględniać takie strategie działania.

Dobrze również, żeby w pierwszej, platynowej strefie znajdowały się niskie regały i meble, które nie będą zasłaniały widoku na dalsze części sklepu. Warto w ważnych miejscach ustawić manekiny, które skutecznie przyciągają wzrok i zarazem uwagę klienta. Należy pamiętać, że odpowiednia aranżacja skutecznie wpływa na nawigowanie klientem i oddziałuje na jego decyzje zakupowe.