Nowoczesny sklep nie może się obyć bez profesjonalnego wsparcia w zakresie aranżowania przestrzeni handlowej. Na świecie zajmują się tym najlepsi projektanci. W Polsce również nie brakuje firm zajmujących się wizualizacją sklepów.

Bez wątpienia nowoczesne projektowanie powierzchni sklepowej musi już w założeniu łączyć komfort klienta z założeniami i celami właściciela placówki handlowej. Dopiero zespolenie tych dwóch celów może dać rozwiązanie w postaci atrakcyjnego sklepu, który chętnie odwiedzają klienci.

fruit-426002_640Wpływanie na klienta

Dobrze przygotowana aranżacja sklepu działa na klienta również na płaszczyźnie wizualnej, wzbudza jego zainteresowanie, czasem intryguje. Wszystko po to, by zwiększyć sprzedaż. Nie można zapominać, że konsument kupuje głównie za pomocą wzroku, że jego odczucia budowane są w dużej mierze poprzez bodźce wizualne. Drugim ważnym czynnikiem, wpływającym na klientów, jest kwestia dostępności towarów i wygodnej ich lokalizacji. Do tego dochodzą jeszcze przyzwyczajenia konsumentów, poruszanie się w pewnej konwencji, znanej z innych placówek handlowych.

Przy projektowaniu powierzchni sklepów często wykorzystuje się rozwiązania i zabiegi, które skutecznie pozwalają poprawić atrakcyjność przestrzeni. Jeśli to możliwe, chętnie stosowane są szerokie ciągi komunikacyjne, które w połączeniu z niskimi regałami sprawiają, że przestrzeń sklepu wydaje się być większa, a produkty – bliższe, w zasięgu ręki. Oczywiście standardem jest wykorzystywanie reguły prawej ręki, czyli, można powiedzieć, wyznacza się trasę poruszania klienta przeciwnie do ruchu wskazówek zegara.

Tworzy się także strefy poszczególnych produktów lub grup asortymentowych, podświetla się półki, by zwiększyć widoczność towaru, zaokrągla się końcówki regałów, by produkty na półkach były lepiej widoczne, stosuje się regały o jednakowych rozmiarach, co wprowadza poczucie ładu i harmonii w przestrzeni sklepowej.

szafkiProjektowanie powierzchni handlowej – kilka spostrzeżeń

Na popularność sklepu, oprócz atrakcyjnej oferty, ma wpływ również kilka innych czynników, jak atrakcyjny wystrój, dobre oświetlenie, czy przyjazna klientowi droga prowadzenia. Warto zwrócić uwagę na te elementy przy projektowaniu.

Aranżowanie powierzchni handlowej, atrakcyjnej – dodajmy – to prawdziwa sztuka. Projektant musi być również po części psychologiem i wiedzieć, jak zachowują się klienci sklepów. Dobrym przykładem jest droga prowadzenia, która powinna być przejrzysta i nie może wprowadzając klienta w błąd lub utrudniać poruszanie się po sali sprzedażowej.

Warto również zwracać uwagę na oświetlenie, które także ma niebagatelny wpływ na odczucia i zachowanie klienta. Powierzchnię należy oświetlić równomiernie, ale nie oznacza to, że nie można zastosować dodatkowych akcentów świetlnych, które stworzą odpowiedni klimat i sprawią, że produkty będą atrakcyjniej wyglądały.

Oczywiście, istotne jest odpowiednie rozmieszczenie różnych regałów i mebli chłodniczych, co również jest uzależnione od rozplanowania poszczególnych stref asortymentowych.