Właściwa aranżacja powierzchni handlowej jest kluczowa dla funkcjonowania całego sklepu i jego wyników sprzedażowych. Odpowiednie ustawienie mebli i regałów pozwala wpływać na decyzje zakupowe klientów.

Konsument w sklepie jest, oczywiście, najważniejszy, ale nie oznacza to, że nie można oddziaływać na jego zachowanie. Klient chętnie obejrzy naszą ekspozycję, trzeba go tylko do tego odpowiednio zachęcić. Dlatego aranżuje się odpowiednie ustawienie mebli i regałów na sali sprzedażowej.

sklep2Prowadzenie klienta

Nie jest tajemnicą, że kluczem do sukcesu sprzedażowego jest zmuszenie klienta do odbycia jak najdłuższej drogi od wejścia do kasy. Im taka trasa dłuższa, tym większa szansa na wzrost poziomu sprzedaży. Już bramka przy wejściu powinna kierować w odpowiednim, pożądanym kierunku. Dobrą sugestią takiego kierunku jest ustawienie koszy na zakupy.

W sklepie spożywczym najczęściej kupowane jest pieczywo, dlatego powinno być wyeksponowane jak najdalej od wejścia. Klient, który przyszedł tylko po chleb, będzie miał okazję zaopatrzyć się również w inny produkt po drodze. Obok regału piekarniczego często ustawia się stoisko z mięsem, a nierzadko również lodówki.

sklep1Strategiczne rozmieszczenie

Centralne miejsce sklepu spożywczego najczęściej zajmują mrożonki, a na środkowych regałach (czasami wykorzystuje się gondole) – przekąski, makarony, mąki. Środkowe regały to również kosmetyki i ekspozycja z chemią.

Zewnętrzne strefy, pod ścianą, to przeważnie regały z napojami, z piwem, ale również z alkoholem (nie trzeba go już sprzedawać zza lady). Przy ścianach również często sytuuje się nabiał, owoce i warzywa, czasami również konserwy oraz dodatkowy asortyment.

Najlepiej, żeby klient miał okazję dotrzeć do większości z wyżej wymienionych miejsc, zanim trafi do kasy. Jeśli już jesteśmy w strefie płacenia za zakupy, warto również w tym miejscu oddziaływać na decyzje zakupowe klienta. Często ustawia się tutaj różnego rodzaju drobny asortyment (gumy, batoniki, napoje w małych opakowaniach), produkty impulsowe, ale również sezonowe.