Właściwie zaprojektowana przestrzeń handlowa sklepu może znacząco podnieść jego wyniki sprzedażowe i odwrotnie, błędy w aranżacji mogą oddziaływać negatywnie na zachowanie zakupowe klientów.

Projekty sklepów mogą być złe lub dobre, to oczywiste. Nietrafione aranżacje sprzedażowej przestrzeni może być dużym problemem, szczególnie dla nowych sklepów, które dopiero muszą zdobyć klientów, a potem ich przywiązać do siebie. Dlatego właściciel takiej placówki handlowej powinien zwracać uwagę na pewne reguły, które dla zawodowych projektantów są, w zasadzie, oczywiste.

fruits-25266_640Projekty sklepu a przyzwyczajenia klientów

Co prawda, decyzja, czy sklep będzie samoobsługowy, czy z obsługą usytuowaną za ladą, nie należy do projektanta, ale ta kwestia jest, tak naprawdę, punktem wyjścia i rzutuje na całość przyszłego projektu i kwestie aranżacji. Współczesne sklepy to, zazwyczaj, samoobsługowe placówki handlowe. Lady sprawdzają się raczej w małych sklepikach, które nie mają w pobliżu silnej konkurencji.

Projektanci muszą brać pod uwagę zachowanie klientów i ich przyzwyczajenia. Jednym z nich jest odruchowe ustawianie się w kolejce przy ladzie (nawet w sklepach samoobsługowych przy stoiskach np. z wędliną) od prawej do lewej. Projektant powinien uwzględnić to i umożliwić takie formowanie się kolejek. W tym kontekście należy również odpowiednio zaprojektować pobliskie strefy ekspozycji, by przyciągały uwagę osób stojących w kolejce.

Istotna jest także kwestia światła. Doświadczony projektant wie, że lepiej unikać okien, które odwracają uwagę klientów od robienia zakupów i skłaniają ich do spoglądania na zegarek, a także zaburzają oświetlenie sali sprzedażowej, zależnie od pogody na zewnątrz i pory dnia. Najlepiej pozbyć się okien i bazować na sztucznym, jednolitym oświetleniu, a brak okien to również dodatkowe miejsce na ekspozycję.

supermarket-558611_640Projektowanie sklepów ergonomicznych

Dobrze zaprojektowany sklep musi również odpowiednio uwzględniać zarządzanie trasą klienta. Wiadomo, że konsument nie może zbyt szybko dotrzeć do stanowiska kasowego. Należy tak zaprojektować jego trasę, by musiał pokonać jak największą przestrzeń sali sprzedażowej i miał okazję kontaktu z jak największą częścią ekspozycji.

Ważna jest również szerokość ciągów komunikacyjnych. Przyjmuje się, że przejście powinno wynosić co najmniej 90 cm, ale lepiej nie schodzić poniżej 120 cm. Oczywiście, im szerzej, tym lepiej, bo wygodniej dla klientów.

Pozostaje jeszcze kwestia wysokości regałów. To powinno zostać dopasowane do wielkości ekspozycji. Ważne jednak, żeby klienci mieli łatwy dostęp do produktów. Tam, gdzie często korzysta się ze wsparcia sprzedawcy (np. sklepy AGD/RTV), można stosować niższe regały. Projekty sklepu, jak widać, muszą uwzględniać również takie aspekty.